Alla behöver vi hjälp

0kommentarer

Min tid på Pomona börjar lida mot sitt slut och för mih är det lite blandade känslor inför avslutet. Jag känner att jag har kommit riktigt långt med hjälp av coacherna och deltagarna på Pomona. Jag har kämpat med mitt skrivande, mitt självförtroende och med min framtid framförallt. Jag har gjort spännande upptäckter hos mig själv och även fått konfrontera rädslor.
 
Kan inte förneka att jag har växt mycket på Pomona och kommit en bra bit framåt. Men vad som gör mig nervös nu är att det bara är två veckor kvar nu på den här tiden. Är jag redo att klara mig själv? Kommer jag ha diciplinen att klara mig utan coacherna och det underbara stödet jag får från deltagarna i gruppen.
 
Men jag tror att det är en fråga vi alla ställer oss någon gång. Kommer vi klara oss själva nu? Men man får inget veta om man inte försöker. Vi behöver alla lite stöd när vi ska lista ut vad vi vill göra och hur vi ska ta oss dit. Antingen har man tur med Arbetsförmedlingen och får både bra handläggare och en bra jobbcoach. Men för dem flesta är det ett enormt problem att försöka hitta jobb och man behöver hjälp.
 
Personligen så har jag alltid haft tur med mina handläggare och faktiskt inte bytt så mycket. Just nu har jag en super trevlig kille som hjälpte mig att hitta Pomona och innan honom hade jag samma kvinna i över 1,5 år. Så ibland har man tur men jag har hört riktiga skräckexempel också.
 
Jag tror att man måste stå på sig när det gäller Arbetsförmedlingen. Man måste förklara exakt vad det är man vill eller hur man har det just nu. Om man kommer dit och säger 'Jag vill ha jobb' så får man ju lika vag hjälp tillbaka. Om man inte klarar av stress med jobbcoach och jobbsökande.. Säg det till dem. Det finns massor med hjälp på Arbetsförmedlingen som man inte vet om att det finns.
 
Men glöm inte att förklara exakt vad du vill. Arbetsförmedlingen kan inte läsa våra tankar och de flesta vill verkligen hjälpa. Ge dem en chans och var ärlig med vad du vill och vad du behöver för hjälp. Det behöver inte vara så svårt som det är för många. Det är okej att kräva mer hjälp och stöd. Det ska fungera för oss och inte bara dem. Det är vi som söker jobb och det finns bra arbetsförmedlare. Det går..
ansvar, arbetsförmedlingen, framtiden, hjälp, jobb, jobba, pomona,

Kommentera

Publiceras ej